Průmyslové havárie zahrnující nebezpečné látky mají často velmi vážné následky. Některé dobře známé závažné havárie jako Seveso, Bhopal, Schweizerhalle, Enschede, Toulouse a Buncefield si vzaly mnoho životů, poškodily životní prostředí a stály miliardy EUR. Ovlivněno těmito haváriemi se politické povědomí zaměřilo na zjišťování rizik a přijímání odpovídajících preventivních akcí na ochranu obyvatel a společnosti.
Směrnice Seveso II, která pokrývá cca 10 000 objektů v Evropské unii, byla nápomocna při snižování pravděpodobnosti vzniku a následků chemických havárií. Nicméně existuje průběžná potřeba zajistit existující vysokou úroveň ochrany a pokud možno do budoucna ještě ji zvýšit.
Současná opatření jsou stanovena směrnicí Seveso II. Cílem je revize těchto opatření.
Hlavním důvodem revize směrnice Seveso II je přizpůsobení její Přílohy I Nařízení 1272/2008 ke klasifikaci, označování a balení nebezpečných látek a směsí (dále jen nařízení CLP), které mění a ruší směrnice 67/548/EEC a 1999/45/EC, na které směrnice Seveso II v současné době odkazuje. CLP pravidla vstupují v platnost 1. června 2015.
Uplatnění politické zásady, podle níž se rozhodování a zodpovědnost ve veřejných záležitostech má odehrávat na tom nejnižším stupni veřejné správy, který je nejblíže občanům, tedy principu subsidiarity, je aplikováno vzhledem k tomu, že návrh nespadá do výlučné kompetence Unie. Cíle návrhu nemohou být dostatečně naplněny členskými státy vzhledem k tomu, že Směrnice Seveso II stanoví cíle a úkoly pro prevenci a kontrolu závažných havárií v celé EU. Tento princip je dodržen v celém návrhu. Navíc mnoho závažných havárií může mít přeshraniční účinky. Všechny členské státy by mohly být dotčeny takovými haváriemi a proto potřebují přijmout opatření k omezení rizik pro populaci a životní prostředí v každém členském státě. Aktivitou Společenství lze lépe dosáhnout cílů návrhu, protože je potřeba vyhnout se významně rozdílným úrovním ochrany v členských státech, zvláště s ohledem na možné porušení soutěže, ke kterému by mohlo dojít. Návrh ponechává rozhodnutí o detailních prostředcích implementace, dosažení souladu a uplatňování příslušným orgánům členských států a je proto v souladu s principem subsidiarity.
Návrh je v souladu s principem proporcionality, tedy způsobem řešení situace, kdy dojde ke konfliktu mezi dvěma nebo několika objektivním právem chráněnými subjektivními právy. Přednost dostane to právo, které chrání nejdůležitější hodnotu, avšak s minimálním nutným omezením ostatních konkurujících práv, tak aby byla zachována proporcionalita – úměrnost – mezi jednotlivými právy, která jsou v konfliktu. Návrh sleduje přístup nastavení cílů Směrnicí Seveso II, poskytuje dostatečnou flexibilitu členským státům pro stanovení jak dosáhnout stanovených cílů. Nová opatření nejdou za mez jejich potřebnosti a únosnosti a současný proporcionální přístup s úrovní regulace založenou na množství nebezpečné látky přítomné v objektu je dodržen.
Navržený nástroj je směrnice. Vzhledem ke skutečnosti, že existující legislativa stanoví cíle společenství a ponechává výběr opatření pro dodržení v kompetenci členských zemí, je směrnice nejlepším nástrojem. Vzhledem k povaze a rozsahu změn ve srovnání se současnou směrnicí, revize formou novely by nebyla odpovídající a je proto navržena nová směrnice.
Hlavní problém řešený při hodnocení dopadu Směrnice se vztahuje k přizpůsobení Přílohy I k Nařízení CLP a vliv na rozsah Směrnice, který byl klíčový. Ve vztahu k této otázce byly možné další technické změny Přílohy I a procedury pro adaptaci Přílohy v budoucnu. Mohou existovat další oblasti vztahující se k informování veřejnosti, systému řízení bezpečnosti a územnímu plánování, kde zkušenosti z implementace indikovaly určité možnosti zlepšení nebo nové požadavky; a další upřesněná opatření, užitečná pro vyjasnění nebo aktualizaci, v některých případech lépe reflektující existující postupy.
Hodnocení dopadů posoudilo řadu politických možností s cílem identifikovat efektivní soubor opatření k řešení těchto otázek a vedlo k návrhu řady změn.
Pokud jde o přizpůsobení Přílohy I, jednoduchá změna odkazu nebo one-to-one převod starého systému klasifikace na systém dle Nařízení CLP není možný, hlavně proto, že kategorie nebezpečí pro zdraví "toxický a "vysoce toxický" neodpovídají novým kategoriím CLP „akutní toxicita“ 1 až 3, které jsou navíc rozděleny pro různé expoziční cesty (orální, dermální a inhalační).
Další komplikací jsou přechodná období pro klasifikaci látek a klasifikaci směsí stanovené nařízením CLP, což má automaticky vliv na rozsah Seveso legislativy. Komise navrhuje možnost, aby v případě velmi omezeného dopadu udržela vysokou úroveň ochrany tím, že se vezme v úvahu nejpravděpodobnější a relevantní expoziční cesta v případě vzniku závažné havárie. K řešení této situace vznikající v průběhu doby vlivem přizpůsobování, kdy látky jsou zařazovány a vyřazovány do a ze Směrnice, protože způsobí či nezpůsobí závažnou havárii, je navržen soubor korekčních mechanismů k adaptaci Přílohy I cestou přenesených pravomocí.
Co se týče informování veřejnosti, je navrženo zlepšení úrovně a kvality informací a způsobu jejich sběru, řízení, uvolňování, aktualizace a sdílení efektivním a usměrňovaným způsobem. To uvádí Směrnici do většího souladu s Aarhuskou úmluvou o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v otázkách životního prostředí, aktualizuje potřebné postupy použitím informačních systémů a současně usiluje o zvýšení účinnosti takových systémů, jako je Shared Environmental Information System (SEIS) iniciativa a Směrnice INSPIRE (2007/2/EC).
Uvažované změny představují řízenou adaptaci Směrnice a neměly by významně ovlivnit úroveň ochrany či náklady Směrnice. Po všech stránkách jsou tyto náklady nízké ve srovnání s celkovými náklady Směrnice.
[1] Směrnice Rady 96/82/ES ze dne 9. prosince 1996 o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek
[2] Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on control of major-accident hazards involving dangerous substance. European Commission COM(2010)781 final - 2010/0377 (COD)
[3] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 ze dne 16. prosince 2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí, o změně a zrušení směrnic 67/548/EHS a 1999/45/ES a o změně nařízení (ES) č. 1907/2006 (Text s významem pro EHP)
Vzorová citace
FORINT, Pavel. Nová směrnice SEVESO III a její dopady. Časopis výzkumu a aplikací v profesionální bezpečnosti [online]. 2012, roč. 5, č. 1-2. Dostupný z WWW: <http://www.bozpinfo.cz/josra/josra-01-02-2012/seveso-III.html>. ISSN 1803-3687.
Výzkumný institut práce a sociálních věcí, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
Datová schránka: yi6jvet
DIČ: CZ00025950