Výzkumný projekt č. TD010121 „Systém podpory kultury bezpečnosti v organizaci a jeho přínos z hlediska rozvoje lidských zdrojů“ byl řešen v období 2012 až 2013 ve spolupráci Výzkumného ústavu bezpečnosti práce, v. v. i., s firmou EXACOM, s.r.o., pod TA ČR, program OMEGA. Daný projekt se zaměřil na tvorbu specifického systému podpory kultury bezpečnosti (SYPOKUB), který určen pro organizace veřejného i soukromého sektoru. Náplní tohoto systému je nástroj na bázi sw řešení, který je přístupný na webovém portálu VÚBP, v. v. i., a obsahuje specifické checklisty k vybraným aspektům kultury bezpečnosti, se zaměřením na pracovní podmínky, ergonomii pracovišť, bezpečné chování a psychosociální zátěž. V prostředí ČR se jedná o jedinečného a efektivního pomocníka pro prevenci možných negativních důsledků a celkovou optimalizaci organizačních procesů.
Náplní tohoto článku, který se pojí k ukončení daného projektu, je základní popis vytvořeného speciálního nástroje, dále pak představení vybraných výsledků ověřování v praxi.
Předmětný speciální nástroj je na bázi softwarového řešení a umožňuje efektivně vyhodnotit, jak již bylo uvedeno, vybrané aspekty kultury bezpečnosti s důrazem na nastavení pracovních podmínek, ergonomie pracovišť, interpersonálních vztahů, charakteristik jednotlivců. Za tímto účelem jsou jeho hlavní součástí 4 elektronické checklisty, a to checklist k prvotní identifikaci rizik, checklist aspektů bezpečného chování, checklist ergonomických aspektů, checklist psychosociální zátěže, které jsou základním zdrojem dat pro výslednou zprávu, včetně nástinu silných a slabých stránek, návrhů řešení k optimalizaci. Tyto elektronické checklisty byly úspěšně ověřeny v praxi vybraných subjektů.
Tento speciální nástroj v podobě sady vytvořených elektronických checklistů na portále www.vubp.cz je k dispozici bez poplatku pro zástupce subjektů veřejného a soukromého sektoru. Je možné ho využívat ze strany jednotlivce nebo také je samozřejmě možné, aby vybrané elektronické checklisty vyplnilo více osob za konkrétní organizaci. Jsou jasně stanovené termíny pro administraci a následné zpracování a zaslání výsledné zprávy. Záměrně dochází k finální kontrole a uzpůsobení vzniklého výstupu ze strany odborného garanta celého systému, aby vytvořená zpráva byla co nejvíce srozumitelná a zároveň se předešlo případným nedostatkům, se kterým je spojeno jakékoliv komplexní IT řešení.
Zájemce o využití daného nástroje musí na internetových stránkách http://www.vubp.cz vyhledat v sekci „Produkty VÚBP, v. v. i.“ odkaz „SYPOKUB“ a po jeho otevření nalezne postupně potřebné informace a další odkazy, včetně názorného manuálu k použití. Následující obrázek 1 ukazuje pohled na hlavní elektronický profil SYPOKUB s dalšími funkčními odkazy.
Obrázek 1: Pohled na hlavní elektronický profil SYPOKUB
V rámci realizace tohoto projektu byla vytvořena sada specifických checklistů, které se pojí k pracovním podmínkám, ergonomii pracovišť, interpersonálním vztahům, charakteristikám jednotlivcům. Konkrétně se jedná, jak již bylo zmíněno o následující 4 specifické checklisty:
První z uvedených specifických cheklistů představuje určitou celkovou základní sumarizaci, u zbylých specifických checklistů se směřuje ke konkrétnějším aspektům. Tato sada specifických checklistů byla postupně ověřena v praxi vybraných subjektů státního a soukromého sektoru. Následuje přehled celkových výstupů u 2 subjektů státní sektoru (subjekt A – úřad veřejné správy, subjekt B – veřejná vysoká škola) a u 2 subjektů soukromého sektoru (subjekt C – firma v oblasti strojírenství, subjekt D – firma v oblasti výroby a prodeje kancelářských potřeb). Následující grafy 1 až 4 názorně představují získané celkové výstupy u jednotlivých checklistů.
Graf 1: Celkové výstupy jednotlivých subjektů z hlediska checklistu k prvotní identifikaci rizik
U checklistu k prvotní identifikaci rizik se sledují 4 kategorie, resp. jejich rizikovost z hlediska dané organizace. Získaná data se přepočítávají na %, kdy platí, že čím nižší hodnota tím zároveň nižší rizikovost dané kategorie. Určitá kritická hranice je vy výši 80%, to však v žádné z kategorií u žádného subjektu nebylo dosaženo.
Graf 2: Celkové výstupy jednotlivých subjektů z hlediska checklistu aspektů bezpečného chování
Co se týče výše uvedeného checklistu, s ohledem na orientaci škály, platí, že čím vyšší dosažený výsledek tím vyšší negativní hodnocení. Zde je zřejmé, že nejlépe jsou aspekty bezpečného chování hodnoceny u subjektu B a nejhůře u subjektu C. S ohledem na oblast působení daných subjektů, lze považovat dosažené výsledky za smysluplné.
Graf 3: Celkové výstupy jednotlivých subjektů z hlediska checklistu ergonomických aspektů
Ergonomické aspekty jsou hodnoceny nejlépe u subjektu D, resp. subjektu C, kdy se jedná o výrobní firmy. Na druhé straně nejhůře jsou tyto aspekty hodnoceny na vybraném pracovišti veřejné vysoké školy.
Graf 4: Celkové výstupy jednotlivých subjektů z hlediska checklistu psychosociální zátěže
U posledního specifického checklistu, který se vztahuje k psychosociální zátěži, je celkově dosaženo nejhorší hodnocení napříč všemi 4 subjekty a pohybuje se v rozmezí 65% a 76%, tj. v pásmu, kde už jsou na místě určité zásahy uvnitř dané organizace.
Celkově lze konstatovat, že vytvořená sada specifických checklistů se jeví na základě dosavadní aplikace účelná a optimálně nastavená.
Řešení daného projektu a vytvoření souvisejícího systému SYPOKUB bylo celkově úspěšné a probíhalo bez zásadnějších problémů. Jeho hlavní náplň se pojí ke speciálnímu nástroji na bázi softwarového řešení, který bude jistě přínosný pro subjekty veřejného a soukromého sektoru. Napomůže odhalovat případné nedostatky, prostor pro zlepšení z hlediska přístupu k BOZP v jakékoliv organizaci, v návaznosti tak přispěje k navyšování úrovně kultury bezpečnosti.
Nakonec je potřeba zdůraznit, že se jedná o důležitý vstupní zdroj dat, který může být v případě zájmu ze strany daného subjektu východiskem pro zpracování podrobnější analýzy.
V případě dotazů a dalších informací je k dispozici odborný garant PhDr. David Michalík, Ph.D. na e-mailu: michalik@vubp-praha.cz.
Vzorová citace
MICHALÍK, David… [et al.]. Zavedení speciálního nástroje SYPOKUB do praxe. Časopis výzkumu a aplikací v profesionální bezpečnosti [online]. 2013, roč. 6, č. 3-4. Dostupný z WWW: <http://www.bozpinfo.cz/josra/josra-03-04-2013/zavedeni-sypokub.html>. ISSN 1803-3687.
Výzkumný institut práce a sociálních věcí, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
Datová schránka: yi6jvet
DIČ: CZ00025950