Mezinárodní sympózium „Celoživotné vzdelávanie v BOZP“ uspořádala znovu po dvou letech Pedagogická fakulta Univerzity Konštantína Filozofa v Nitře. Snahou a ambicí organizátora bylo vytvořit prostor pro odbornou diskusi k tomuto tématu a přispět k posílení právního, ale hlavně společenského vědomí o významu a důležitosti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pro kvalitu života každého jednotlivce. Společenskou nutnost zabývat se výchovou a vzděláváním v tak důležité oblasti jakou je BOZP podpořila Pedagogická fakulta UKF v Nitře tím, že začala na Katedře techniky a informačních technologií (KTIT) realizovat bakalářský studijní program Bezpečnost a ochrana zdraví při práci. Společně s dalšími aktivitami jako je pořádání kurzů k zajišťování BOZP a bezpečnosti technických zařízení a dalších odborných akcí, vč. pořádání zmíněného sympózia, tak usiluje o výchovu odborníků na BOZP, o prezentaci nových vědeckých poznatků a postupů v oblasti BOZP a v příbuzných oblastech, výměnu zkušeností z výsledků vědecké a odborné činnosti a směry dalšího rozvoje BOZP z pohledu celoživotního vzdělávání. Tyto aktivity dávají příležitost pedagogům a studentům katedry, Pedagogické fakulty i jiných fakult UKF, dalším domácím i zahraničním odborníkům pro prezentování a diskutování otázek celoživotního vzdělávání v BOZP a pro vytváření projektových a výzkumných záměrů na podporu bezpečné práce v souladu s národními programy pro BOZP a strategií Evropské unie.
Mezinárodní sympozium „Celoživotné vzdelávanie v BOZP“ se uskutečnilo ve dnech 5. až 7. května letošního roku. Vlastnímu odbornému rokování předcházelo setkání vedení Pedagogické fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitře (PdF UKF), garantů sympózia, vědeckého a organizačního výboru se zahraničními účastníky, na které navázalo zahájení výstavy závěrečných projektů studentů s názvem „Technická tvorba“. Zde prezentovali své práce studenti univerzit v Krakově a Nitře.
Úvodní blok přednášek v kostce naznačil problémové oblasti, na které se zaměřilo celé sympózium, a kterými byly: odborná příprava a celoživotní vzdělávání odborníků na BOZP, výchova žáků a studentů k bezpečné práci, BOZP v přípravě učitelů odborných předmětů a při výchově žáků a studentů k bezpečné práci, obecná problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, otázky světa práce a bezpečnosti práce a další otázky. Nepsaným heslem sympózia se stalo „Safety first“, které je mottem a krédem Katedry techniky a informačních technologií PdF UKF i orgánů a institucí, podílejících se na Slovensku na zajišťování společenských požadavků a úkolů v oblasti BOZP, a v poslední době i některých tamních podniků.
Jednání dále pokračovalo ve dvou paralelně probíhajících sekcích, zaměřených na
Příspěvky, které zde zazněly, se věnovaly obsahu vzdělávání, výukovým metodám, formám a technologiím, které jsou využívány při vzdělávání výše uvedených cílových (zájmových) skupin.
Za slovenskou stranu vystoupili vedle pedagogů a studentů Pedagogické fakulty UKF také zástupci Fakulty přírodních věd této univerzity, inspektoři Inspektorátu práce v Nitře, pedagogové univerzit v Košicích a v Banské Bystrici a další hosté. O poznatky z podnikové praxe se s účastníky sympózia podělil zástupce managementu BOZP akciové společnosti Slovenské elektrárny, závod . Zkušenostmi ze svých zemí přispěli účastníci z akademických, výzkumných a dalších pracovišť z Maďarska, Polska, Ruska a České republiky. Přehled přednášek prezentovaných v (hlavním) plenárním zasedání a v obou odborných sekcích dne 6. Května 2014 najdou zájemci zde. Další informace vč. archivních materiálů k prvnímu ročníku jsou k dispozici na webové stránce sympózia.
Celoživotní vzdělávání v BOZP pomáhá utvářet a rozvíjet potřebné pracovní kompetence stávající i budoucí pracovní síly a odborné kompetence osob, které se podílejí na zajišťování a řízení BOZP na pracovišti. Angažovanost v kterékoliv fázi procesu celoživotního vzdělávání v BOZP přispívá ke zdravému a kvalitnějšímu pracovnímu prostředí, zdraví a spokojenosti zaměstnanců. Výchova a vzdělávání v BOZP má zpravidla v evropských zemích odpovídající podporu ze strany státních orgánů, význam a potřebu celoživotního vzdělávání v této oblasti zdůrazňuje a určité kroky podniká také Evropská agentura pro BOZP. Pokud v jednotlivých zemích existují vzdělávací systémy pro výchovu a vzdělávání v BOZP, je u nich stále co zlepšovat, a čím se na odborných setkáních, jako bylo to nitranské, inspirovat. Stejně tak je možné získat zkušenosti v případech, kdy se národní systémy celoživotního vzdělávání v BOZP teprve začínají utvářet. Systém celoživotního vzdělávání v BOZP zahrnuje velkou škálu cílových skupin, z nichž každá potřebuje jiné znalosti a dovednosti, znalosti a zkušenosti potřebují také jejich vzdělavatelé. Během sympózia měli účastníci možnost zjistit, jaká je praxe ve výchově a vzdělávání v BOZP v okolních zemích, předat si zkušenosti, získat zpětnou vazbu i podněty pro zvážení a nastartování případných změn. Způsob a obsah odborné přípravy a vzdělávání odborníků na BOZP, výchovy žáků a studentů k bezpečné práci, přípravy učitelů při výchově žáků a studentů k ochraně zdraví při práci apod. se u jednotlivých zúčastněných zemí liší. Rozdílná pojetí lze vidět jak u dalšího vzdělávání odborníků na BOZP, tak u celoživotního vzdělávání v této oblasti.
Dostatek a rozmanitost zkušeností je vždy výhodou a má ji nyní i Česká republika. Ministerstvo práce a sociálních věcí nedávno dokončilo zpracování profesních kvalifikací a odborné způsobilosti fyzických osob v oblasti BOZP. V souvislosti s kvalifikačními požadavky na tyto osoby (technik BOZP, manažer BOZP, odborně způsobilá osoba k zajišťování úkolů v prevenci rizik v oblasti BOZP a odborně způsobilá osoba pro činnosti koordinátora BOZP na staveništi) bude třeba zabývat se nejen adekvátní „vstupní“ odbornou přípravou těchto bezpečnostních specialistů (ve školském nebo jiném systému vzdělávání), ale i jejich dalším vzděláváním, aby byla zaručena požadovaná úroveň jejich znalostí a dovedností a schopnost kvalifikovaně vykonávat danou činnost. Obdobně se nyní připravují požadavky na odborné znalosti a dovednosti fyzických osob vykonávajících práce a činnosti, které je vystavují zvýšenému ohrožení života nebo poškození zdraví (např. práce ve výškách a nad volnou hloubkou, práce s použitím výbušnin, práce v kesonu, práce se zdroji ionizujícího záření a další). Ke kvalifikaci pro výkon takových prací budou potřebné specifické odborné znalosti a dovednosti. Ty bude rovněž možné získávat v systému celoživotního vzdělávání v BOZP, jehož základy se díky výše uváděným aktivitám začínají v České republice pomalu vytvářet. Zajímavá a podnětná je v tomto kontextu např. praxe Slovenské republiky, která stanovila požadavky na obsah a rozsah výchovné a vzdělávací činnosti pro osoby zjišťující BOZP na pracovišti, obsluhující vyhrazená technická zařízení a provádějící na nich další činnosti, pro osoby obsluhující motorové vozíky, pracující ve výšce, pracující se stavebními, zemědělskými a lesnickými stroji a zařízením, a zakotvila je do právního předpisu.
Vzorová citace
KUHNOVÁ, Irena. Setkání odborníků na otázky vzdělávání v BOZP přineslo zajímavé podněty a zkušenosti. Časopis výzkumu a aplikací v profesionální bezpečnosti [online]. 2014, roč. 7, č. 2-3. Dostupný z WWW: <http://www.bozpinfo.cz/josra/josra-02-03-2014/konference-nitra.html>. ISSN 1803-3687.
Výzkumný institut práce a sociálních věcí, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
Datová schránka: yi6jvet
DIČ: CZ00025950